Monday, October 15, 2012

Iskandar Malaysia lonjak pelancongan Johor

Johor Bahru: Jumlah kedatangan pelancong ke Johor dijangka mengalami lonjakan luar biasa dengan adanya produk pelancongan baru di Iskandar Malaysia yang berorientasikan keluarga serta menepati selera semua peringkat usia.

Pengarah Jabatan Pelancongan Johor, Md Za’nal Misran, berkata Iskandar Malaysia dilengkapi prasarana serta kemudahan yang membolehkan industri pelancongan negeri ini menyediakan pelancongan keluarga, pelancongan pendidikan dan pelancongan kesihatan yang lengkap segala-galanya di satu lokasi. “Selama ini, sektor pelancongan di Johor begitu banyak bergantung pada pelancongan di kawasan pesisiran pantai dan pulau, ekopelancongan serta kekayaan budaya dan warisan. Kini, Iskandar Malaysia membawa transformasi kepada industri pelancongan melalui konsep berhibur bersama keluarga dan produk bernilai tinggi,” katanya.

Za’nal berkata, berikutan pembukaan taman tema seperti Legoland Malaysia dan kompleks beli-belah yang mampu memenuhi selera golongan bercita rasa tinggi seperti Johor Premium Outlets, Iskandar Malaysia menarik kedatangan ramai pelancong tempatan dan asing ke wilayah selatan negeri ini.

“Puteri Harbour Family Theme Park yang menampilkan ciri-ciri hiburan seperti Hello Kitty, Barney dan restoran tema LAT’s Place akan mula beroperasi sebelum akhir tahun ini. Semua ini akan menambah daya tarikan Iskandar Malaysia dan menarik lebih banyak keluarga mengunjunginya,” katanya.

Legoland Malaysia seluas 30.4 hektar yang menerima kunjungan lebih 10,000 pengunjung pada 15 September lalu akan membuka Legoland Water Park kepada orang ramai pada separuh kedua 2013, diikuti Legoland Hotel Park pada 2014. Khazanah Nasional Bhd adalah penggerak utama Iskandar Malaysia.

Projek pembangunan ini disasar menarik pelaburan berjumlah RM383 bilion dalam tempoh 20 tahun hingga 2025. Antara 2006 dan Jun 2012, koridor pembangunan di selatan Johor ini menerima komitmen pelaburan terkumpul berjumlah RM95.45 bilion dan angka ini dijangka mencapai RM100 bilion menjelang akhir tahun.

Za’nal yakin semakin ramai pelancong akan melawat Johor dan jumlah itu dijangka melonjak ketara tahun ini terutama berikutan kewujudan Iskandar Malaysia.

Katanya, negeri ini mencatat peningkatan ketibaan pelancong sungguh ketara iaitu daripada kira-kira 3.5 juta pada 2009 kepada 3.6 juta dan 3.7 juta pada 2010 dan 2011.

BERNAMA

No comments:

Post a Comment