Tuesday, October 11, 2011

Tiram Indoor Water Park - Ulu Tiram Water Park




Tiram Indoor Water Park terletak di Today's Mall, Ulu Tiram merupakan sebuah taman tema air yang terletak di dalam kompleks membeli-belah. Ia merupakan alternatif untuk para peminat permainan dan aktiviti air yang tidak sempat untuk berkunjung ke tempat-tempat pelancongan berasaskan air seperti Air Terjun Kota Tinggi, Desaru atau Tanjung Balau. TODAYS' MALL mudah dikenalpasti kerana kedudukannya betul-betul di laluan dari Johor Bahru ke Kota Tinggi. TODAY'S Mall merupakan sebuah pusat membeli belah hiper, dan di dalamnya terdapat Giant Hypermarket dan juga Panggung Wayang 3D, Superstar 3D Cinema. Peta Tiram Indoor Water Park adalah seperti berikut:

Tiram Indoor Water Park Map

Lokasi Tiram Indoor Water Park
Bagi pengunjung dari Johor Bahru, kompleks itu terletak hanya kira-kira 16 km dari pusat bandar dan terletak di Jalan Kota Tinggi, kilometer 22 Ulu Tiram.

Anda juga boleh menggunakan GPS untuk ke destinasi Ulu Tiram Indoor Water Park ini. Nombor kod tempat  atau lokasi GPS bagi Tiram Indoor Water Park ini ialah N1 36.478 E103 49.270


Bagi mereka dari Senai, Skudai, Kulai, Pontian kawasan juga dari KL, anda boleh pergi ke taman Air Tiram Dalaman menggunakan Senai - Desaru Highway yang baru selesai dibina baru-baru ini, dan kini telah mula beroperasi. Menerusi Lebuh Raya Senai - Desaru, anda cuma memerlukan masa yang jauh lebih singkat untuk sampai ke Ulu Tiram berbanding dengan menggunakan laluan Lebu Raya Pasir Gudang - Taman Perling.


Maklumat ringkas di Tiram Indoor Water Park

Tiram Indoor Water Park meliputi kira-kira 26,000 kaki persegi dan merupakan taman tema air yang pertama di kompleks membeli-belah di Johor. Ia boleh menampung sehingga 1000 orang pada satu-satu masa.

Taman Tema Air Dalaman atau Tiram Indoor Water Park ini mengambil masa 6 bulan untuk dibina dengan melibatkan kos kira-kira RM4 juta dan diletakkan di tingkat bawah Mall, hari ini Ulu Tiram dan mula beroperasi pada Ogos 2010, tahun lalu.


Menurut Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman, Tiram Indoor Water Park ini pusat hiburan yang baru mempunyai struktur yang unik dan sesuai untuk seluruh keluarga.

Taman air berdiri untuk mendapatkan populariti kerana ia terletak di sepanjang jalan antara Johor Bahru dan Kota Tinggi, yang mempunyai pelbagai tarikan pelancong.

"Lokasi di Iskandar Malaysia dan ia boleh diakses dari pelbagai lebuh raya seperti Lebuhraya Senai-Desaru.

"Taman ini akan terus membangunkan sektor pelancongan negeri itu kerana ia akan menjadi tarikan utama bagi pelancong tempatan dan asing, termasuk warga Singapura.

"TODAY'S MALL adalah unik kerana ia menggabungkan unsur-unsur membeli-belah, hiburan dan pelancongan," kata Ghani dalam ucapan yang dibaca oleh Pelancongan negeri dan pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Dalam Negeri Hoo Seong Chang pada majlis pelancaran.

Pelawat - Tiket - Waktu Operasi Tiram Indoor Water Park

Caj bagi kanak-kanak RM10 (Isnin hingga Jumaat) dan RM15 (Sabtu, Ahad dan cuti umum). Sebaliknya, orang dewasa dikenakan bayaran RM15 (Isnin hingga Jumaat) dan RM20 (Sabtu, Ahad dan cuti umum).

Waktu operasi adalah dari 10 pagi hingga 11 malam dari Isnin hingga Jumaat, manakala bagi malam Sabtu dan hari kelepasan awam, waktu operasi dilanjutkan dari 10 pagi hingga 12 tengah malam. Pada hari Ahad dan hari kelepasan awam, Water Park Dalaman akan dibuka dari 9 pagi hingga 11 malam.

Apa yang boleh dijangka di Taman Air Dalaman Tiram atau Tiram Indoor Water Park?

Taman air dalaman yang dilengkapi dengan permainan seperti slaid dan banyak lagi, seperti yang terdapat di taman tema air yang lain

Di samping itu, ia dihiasi dengan pelbagai hidupan laut seperti ikan, sotong kurita, ikan lumba-lumba, shell dan beberapa flora dan fauna yang terdapat di bahagian bawah laut.


Bagi ibu bapa yang membawa anak-anak kecil mereka, mereka boleh membeli pelampung yang sesuai . Pelampung-pelampung ini dijual di taman tema air tertutup pada harga yang berpatutan.

Beberapa kemudahan seperti tandas, loker dan caferia juga kemudahan pengunjung yang ada.

Dari aspek keselamatan pula, Tiram Indoor Water Park telah memperuntukkan sebanyak 20 kakitangan yang akan memantau keselamatan di sekitarnya. Kolam ini juga hanya kira-kira 0.6 meter dalam, iaitu sekitar paras pinggang orang dewasa. Jadi, anda tidak perlu untuk menjadi bimbang terhadap keselamatan anak-anak anda jika mereka tidak boleh berenang.

Satu lagi kelebihan berkunjung ke ini Tiram Indoor Waterpark ini ialah anda bukan sahaja mempunyai keseronokan bersama keluarga tetapi juga yang peluang untuk menikmati panggung wayang 3D yang pertama di Johor, karaoke dan melakukan aktiviti membeli-belah runcit biasa di Giant Hypermarket di dalam TODAY'S Mall, Ulu Tiram.

No comments:

Post a Comment